Most hogy sötétben kelünk és egyre korábban sötétedik ezzel egyetemben hűl az idő , jön a tél. Ilyenkor már meg vannak sokan őrülve, hogy minél előbb cseréljék le a nyári gumikat télire.A fáma ugye úgy szól hogy 7 fok alatt érdemes már a nyárit télire cserélni.De ez itthon jelen pillanatban mindenkinek szuvenír joga mikor cseréli le.És azért 7 fok alatt , mert ilyenkor esténként és kora hajnalban már fagyhat az út és ugye a nyári gumi ilyenkor megkeményedik és csökken a tapadása.A téli pedig puha marad hidegben is, persze sok függ a minőségtől is nyáriban téliben egyaránt, mert ugye olcsó húsnak.. Ez sajnos mindenre igaz, aki nagyon a biztonságra megy, az ezt sem spórolhatja meg , mert nagyon sok különbség van gumi és gumi közt.Lehet 9ezer alatt is talán elfogadhatót találni , de egy jobb minőségűért bizony 10 felett mérik darabját.Ez függ attól is hogy mekkora a col szám, minél nagyobb annál drágább.Saját tapasztalat és vélemény is , hogy az olcsóbbal is lehet járni, de gyorsabban kopik, független hogy téli vagy nyári kanyarban csikorog, persze ez lehet attól is hogy kevesebb levegő van benne és puha , de a szarabb gumik csikorognak ha kell ha nem és kevésbé tapad , tud meglepetést okozni.És hozzá tartozik a gumi vásárláshoz ,hogy nem feltétlen kell újat venni , lehet használtat is ,magánembertől vagy gumiszervizektől nekik mindig szokott lenni pár féle vagy sok féle használt gumija is.Ezek lényegesen olcsóbbak egy jobb fajta is megfizethető, normálabb ára van.Arra kell odafigyelni ha használtat veszünk , hogy a profil mélységnek legalább 1,6mm kell legyen törvény szerint téli/nyárinak egyaránt, DE télinél az ajánlott minimális profilmélység 4mm az újnak pedig 9.5mm tehát van miből kopni,lényeges még , megfelelően puha e még, ellenkező esetben valószínű régi a gumi és sokat állt már, le lehet ellenőrizni is az oldalán a gyártási évet ,ez mindent elárul róla , hogy mennyire régi is a gumi ( A DOT-szám (USA Department of Transportation) felvilágosítást ad a gyártási dátumról. Korábban ez három számjegyű volt, háromszöggel (a 90-es évek) vagy háromszög nélkül (a 80-as évek). Az első két szám a gyártási hetet jelképezi, az utolsó pedig az évet. 2000 januárjától a számrendszer megváltozott: A kód négy számjegyű, az első kettő a hetet mutatja, az utolsó két számjegy pedig az évet. Például: a "0100" azt jelenti, hogy a gumit 2000 első hetében gyártották.)
hogy tényeket is rakjak bele :) A kora a használt guminak azért lényeges mert egy 10 éves gumi hiába "jó állapotú" és megvan a profil mélysége , az bekeményedik sok idő alatt , megrepedezik és veszélyesebb mint jobb, ráadásul a legtöbb gumis fel sem rakja.Ha megvan a használt/új téli gumi vásárlás , jöhet a felrakatás.(persze lehet hogy megvan már egy két éve akkor a lényeg , hogy meglegyen a profilmélység, centírozni ugyan úgy kell és a szelepet cserélni ha tavasszal kimaradt , mert évente egyszer azt is érdemes , mert a szelep is elrepedhet és ha úgy ereszt le menet közben a gumi és darálod le a gumit , ugyan úgy 2 új gumi a trehányság ára .) Centírozás a felrakással együtt és szelep csere , ahogy az előbb zárójelbe írtam :) Általában acél felnire rakják a téli gumit fel , mert az alufelnit a só és a tél megviseli , amit alá is írok, de ínyenceknek van téli alufelni ami jobban bírja a strapát és télen is mutatósabb az autó vele, mint a fekete acélfelnivel vagy a rajta lévő dísztárcsával amit vagy lelopnak vagy ha oda van gyors kötözőzve egy pár kátyú után törött lifegős undor lesz belőle.Az így a végén jutott eszembe ,hogy természetesen az autóhoz megfelelő acél/alufelni és gumi mérettel kell szerelni az autót, pl azért mert ha az optimálisnál nagyobb akkor az ugye a futóművet ,a féket jobban megterheli, nő a fogyasztás és minél nagyobb a méret annál peresebb gumi , ami által jobban sérül a felni,mert fog , mert itthon mindenhol van kátyú, mindet nem tudod kikerülni és ha belemész a peresebb gumi miatt jobban kap a felni is .De a gumi és felni nagyságának növeléséről és problémáiról a totalcaros srácok írtak egy hosszú és jó cikket.
Ha gumival és felnivel és mindennel megvagyunk akkor jöhet a többi cucc.
Ablakmosó folyadékot lassan lehet télire cserélni , én ugyan egész évben télit használok, ennek annyi "hátránya" van , hogy nincs benne csiri csáré rovar oldó adalék és ha sokat jársz pályán és sok tetemet gyűjtesz a szélvédőre kevésbé szedi le, kénytelen leszel a kúton a kefével leszedni.. :) vagy bemész egy mosóba és 1-2 ezerért tarhálsz a bogároldójukból ami koncentrált és elég erős , kevés kell belőle összekevered a téli folyadékkal és ugyanott tartasz:)
Amit még érdemes tél beállta előtt minden évben ellenőriztetni, mert semmibe nem kerül és lényeges.A hűtő fagyállóságát, ezt szinte minden kúton leméri neked a kutas, viszont ha nem jó és belefagy tolhatod egy fűtött garázsba és várhatod meg míg kiolvad , egyszóval kellemetlen dolog ha belefagy.
És végül de nem utolsó sorban a világítás, jön a ködös ,szutykos , esős, fagyós időre.Késő tavasztól egész nyáron át kora őszig, effektíve amikor nincs gyakran köd ,hó , hóesés stb akkor a fehér fényű vagy a kékes fényű izzókat ajánlják, mert a magas fényük miatt erősebben jobban világítanak és tiszta időben jobban lehet látni.Szakadó hóesésben, vagy havas úton , avagy nagy ködben ezek pont szart sem érnek, mert csak erősebben vakítóbb fénnyel tükröződnek vissza és többet ront mint használ.Ilyenkor este a refi sem ajánlott , bár gondolom mindenki rájött már magától hogy ködben vagy szakadó hóban ha felkapcsolja, gyakorlatilag elvakítja magát és annyit sem lát mint eddig,tompítottal.Erre az időre a sárga fényűt ajánlják, a tompább fénye miatt jobb a ködös , nyálkás időbe.Viszont nyáron és jó időben már rosszabb , mert kevesebbet látsz vele.A xenonról saját tapasztalatot nem tudok írni, nyáron mindenképpen jó az erős fénye miatt , télen és ködben nem tudom mennyire zavaró avagy nem .Egy biztos a sufni tuningos xenon ,ami az égbe világít , na az semmikor nem jó, ráadásul nem csak te látsz kevésbé jól vele , a szembejövők kb semmit nem látnak.